Ett certifieringsprogram i LOTS® innebär för många deltagare både en personlig och professionell utveckling. Under ett intensivt program i september hade deltagare från olika svenska företag chansen att fördjupa sig i processen och verktyget LOTS®.
Genom praktisk träning och reflektioner i grupp har dessa nu fått verktyg som de kan använda i sina organisationer, både i sitt beslutsfattande som på ett personligt plan. För en del ledare kan det kännas som en utmaning att implementera LOTS® i stor skala i sin organisation.
Varför är det så viktigt? frågar jag Hans Åkerblom, senior Lotscoach® och grundare av LOTS AB.
HÅ: Många ledare som introducerat LOTS® i sina organisationer poängterar värdet av att ha ett gemensamt språk. All kommunikation underlättas av att ha ett gemensamt språk, och vi ökar möjligheterna att nå våra gemensamma mål, om vi talar samma språk.
Hur kan vi då gå till väga för att implementera LOTS® bland alla anställda i organisationen?
HÅ: Börja i ledningen, certifiera medarbetare till Lotscoach® och låt dem processleda och utbilda alla i organisationen.
Vilka är fördelarna med att få med alla?
HÅ: Att alla anställda känner ett engagemang och ett ansvar för att nå gemensamma mål. Med ett tydligt kundfokus i hela organisationen ökar sannolikheten för att vi gör rätt saker och inte bara gör saker rätt.
Vilka exempel kan du ge oss från verkligheten?
HÅ: Ett exempel är Systembolaget som nu prisats som bästa detaljhandelsföretag 5 år i rad. De lyckades då ledningen hade ett tydligt fokus och såg till att alla ca 5000 medarbetare involverades. När du besöker en Systembolagsbutik idag märker du personalens engagemang och kompetens, och produktsortimentet imponerar.
Sara Vogt
Kommunikation
LOTS AB
Vad betyder det för dig att vara Lotscoach®?
Att vara Lotscoach® innebär en möjlighet för personlig utveckling. Strukturen i LOTS® kan ge…
”Ett sätt att säkerställa hållbara beslut i allt jag gör”
För många som lär känna processverktyget LOTS® för första gången är helhetssynen och dess potent…
“Ledarskap handlar inte om att vara bäst – det handlar om att göra andra människor bättre”
Familjen Ahlström har varit entreprenörer i 167 år. År 1851 grundades pappersföretaget Ahlstrom. Fe…