Att jag får tag på honom när han är på väg i bilen är kanske inte så konstigt. Peter Seligson, Member of the Board för Anti Ahlstrom Perilliset Oy är affärsman ut i fingerspetsarna och en man med många järn i elden.
Men trots att han har tagit sig från A till B under samtalets gång, även i fysisk bemärkelse, är närvaron 100-procentig. Att han brinner för det han gör tvekar jag inte på en sekund.
Han retar gallfeber på folk i sitt sätt att ifragasätta och försöka se saker ur olika perspektiv, säger han.
– Jag gör gärna tvärtemot, säger han med ett skratt. Med LOTS® kan jag ifrågasätta saker på ett strukturerat sätt.
Samtalet kommer att handla om ledarskapet nu och då. Om tålamod och vikten av att inte hasta genom processen.
– Dagens ledare måste hantera människor som är vana vid “instant gratification”, säger han och förtydligar: Dagens människor är vana vid att alltid få direkt respons i form av likes eller kommentarer i sociala medier, för en ledare är detta en utmaning.
Vad är en bra ledare 2019?
– En bra ledare i framtiden behöver kunna få människor att gå vidare, att engagera sig så att de får tålamod att arbeta för något även om man inte ser resultatet på en gång, menar Peter Seligson.
För några veckor sedan föreläste du för ett gäng studenter på Hanken School of Economics i Helsingfors. Vilket är ditt viktigaste budskap till dem?
– Morgondagens ledare behöver hitta nya sätt att bli bättre och att på ett konstruktivt sätt utmana, ifrågasätta och komma med balanserande synpunkter. En utmaning är att du som chef inte längre kan inta rollen som allvetare – nu finns det Google. Samtidigt har vi blivit mer primitiva i vårt förhållningssätt idag. Sociala medier banar väg för enkla sanningar. Det är en annan utmaning.
Läs intervjun med Thomas Ahlström, Managing Director, Anti Ahlstrom Perilliset Oy, här.
< Föregående Nästa >Utmaningen att leverera goda nyheter
Den stora utmaningen för ledare är att leverera goda nyheter, säger Birgitta Wikmark Carlsson, fd. N…
Reflektioner om mål
Under den sista av certifieringsprogrammets fem dagar ges deltagarna chansen att dela med sig av vad…
Utifrån-in med Systembolaget
Barbro Kenving är Gruppchef IT Servicedesk på Systembolaget. Som samordnare för Kompetensutveckling …