Jag får tag på art directorn Kenneth Hansen direkt efter morgonkaffet där han sitter i sitt hem i Stavanger, Norge. Att Kenneth Hansen är en kreativ visionär råder det ingen tvekan om, samtalet för oss från Argentina till Mallorca, från reklambyråer och stora uppdrag till whiskeybaren i New York och oväntade kreativa projekt. För Kenneth Hansen är LOTS® strukturen han söker och behöver, för trots sin kreativitet tycker han om att jobba med ramar.
– Det låter nästan religiöst, säger han och skrattar när vi är inne på ämnet LOTS® och LOTS® grundare Hans Åkerblom.
– Det är något speciellt med Hans, sättet han kan skapa en stämning i en grupp. Få deltagarna att öppna sig, skapa en lugn stämning och ett fokus på här och nu.
Samtidigt är det tufft och utmanande att jobba ihop med Hans, fortsätter han. Han har tvingats tänka längre och djupare, vad är det egentligen som står bakom den kreativa tanken? En tredimensionell värld har öppnats, det handlar inte längre bara om Kenneth Hansen och kunden, utan även den värld vi – och vår uppdragsgivare – lever i och vad vi kan göra för att förbättra den.
– Det är den metod med den största erfarenheten jag någonsin har stött på, säger han. Och om jag ska vara ärlig så tänker jag på Hans varje dag. När jag börjar ett arbete med en grupp till exempel, så tänker jag först på hur Hans gör i en sådan situation.
LOTS® är den struktur och den vägledare Kenneth Hansens kreativitet behöver, men mycket viktigare, betonar han, är människorna han möter med LOTS®. Erfarenheterna han samlar under utvecklingsdagarna är av största betydelse för honom. Att mötas, träffa killarna och tjejerna som jobbar med LOTS® som Lotscoach®, personer som reflekterar och utbyta erfarenheter.
Framför allt Hans Åkerblom som person har betytt mycket för Kenneth Hansen. Hans liv tog en ny vändning när han genom en kund fick höra talas om Hans och LOTS®. Inom loppet av några veckor hade han tagit kontakt med Hans, träffat honom i Göteborg och utbildat sig till certifierad Lotscoach®.
– Det var som att träffa en gammal vän, säger Kenneth Hansen, vi hade så många gemensamma nämnare.
Efter en mycket framgångsrik karriär som art director på stora internationella byråer tog familjen och hans åldrande föräldrar honom tillbaka från Oslo till Stavanger. Planen var att säga hej då till reklambranschen för gott, men kunderna höll honom kvar.
För kunderna har Kenneth Hansens möte med LOTS® betytt att hans kreativa tankar har fått en struktur som är lättare att följa. Samtidigt har LOTS® skapat en trygghet som gör det ännu lättare för honom att vara kreativ. Han har också blivit bättre på att lyssna och ger tid åt alla frågor som kunden kommer med.
– Det har blivit viktigare för mig att lyssna för att förstå och verkligen begripa vad kunden talar om. Jag har blivit mer empatisk (hoppas jag), vilket kanske också kommer med ålder och erfarenhet, men LOTS® har varit en stor del i den processen, säger Kenneth Hansen. Tidigare sågs jag ofta som det stora kreativa barnet, en rolig och härlig kille, idag är jag nog mer professionell, om man får använda så stora ord om sig själv.
Nu är Kenneth Hansen på väg att flytta till Mallorca där han vill jobba med egna projekt och fortsätta att jobba med LOTS®, för oavsett var han befinner sig i världen har han hittat dit där han hör hemma, med LOTS® och samarbetet med Hans Åkerblom.
Kenneth Hansen, http://www.blaane.com, är författare till böcker om allt från argentinsk tango till matlagning och den senaste boken där han delar med sig av sina erfarenheter i sitt arbete, han är även mottagare av Gullblyantens/Kreativt Forums Hederspris och har mottagit en rad utmärkelser – bl.a. för en reklam han skapade för VW.
Sara Vogt
Communications
LOTS AB
Att våga vara mer Utifrån-in
Anders Bergquist, Lotscoach® och Head of Business Strategy, Econova, pratar om vikten av att tal…
Mindre stress ger utrymme för reflektion
Michel Schutzbach, Vice President Europe, Scandic Hotels, talar om hotellindustrins utmaningar samt …
Reflektioner om mål
Under den sista av certifieringsprogrammets fem dagar ges deltagarna chansen att dela med sig av vad…