Simon Gambold är marknadschef för Henry Schein Dental, EMEA Region. Fastän han har en position högt upp i en organisation med fler än 21 000 anställda världen över ser han till att hålla kontakten med kunderna och betonar även vikten av detta.
Henry Schein är världens största försäljare av sjukvårdsprodukter och tjänster till tandvårds-, veterinärs- och läkarpraktiker.
Simon Gambold Henry Schein– Som tandläkare, veterinär eller läkare skulle du i princip kunna ha en tom lokal och vi tar hand om resten. Vi levererar allt du behöver, från utrustningen, mjukvaran till marknadsföringen och den kommersiella sidan, förklarar Simon Gambold.
Simon Gambold kände att han och hans team inte gjorde de framsteg han önskade och att de inte nådde de mål de hade satt upp. En vän rekommenderade honom då att testa verktyget och processen LOTS®.
– Vi synkade mycket bra med LOTS® från början, säger han. Henry Schein har en nära relation med sina kunder och betydelsen av kunden i processen är logisk för oss.
En annan central punkt i LOTS® är syftet, dvs. att tydliggöra varför vi finns till och hur vi kan göra världen lite bättre, vilket är något som Simon Gambold och Henry Schein starkt kan relatera till. Genom att hjälpa sina kunder förbättra sin hälsa vill de bidra till att göra världen lite bättre.
Vad är det som skiljer LOTS® från andra planeringsverktyg som du har använt dig av?
– LOTS® ger oss ett gemensamt språk, vilket är viktigt, särskilt för en så stor organisation som vår, där inte bara många nationaliteter träffas utan även flertalet olika verksamhetsområden möts.
Lotscoach® Stephan Stahl träffade en grupp ledare från olika områden i företaget och guidade dem genom processen för att ta fram en affärsplan. Emellanåt blev det tuffa diskussioner och det var en utmanande process. Med hjälp av sin Lotscoach® lyckades de hitta en framkomlig väg och Simon Gambold låter exalterad när han förklarar:
– Det var en sån härlig känsla att se hur teamet började samarbeta. De har nu insett att vi alla drar åt samma håll.
– Nu handlar det mer om att hålla i tyglarna än att få bollen att rulla, säger han och skrattar.
Denna entusiasm är något som Simon Gambold vill bygga vidare på och nu vill han själv bli certifierad Lotscoach®. På så sätt vill han kunna hålla processen levande inom företaget och bygga vidare på de förbättringar som redan har ägt rum.
– Människor från olika enheter och länder kommunicerar så mycket bättre med varandra redan, säger han.
Han har inte använt LOTS® för personliga ärenden än, men som ledare har han märkt hur hans ledarskap redan har förbättrats.
– Det har gett mig ett annat perspektiv, säger han. Om någon överväger att använda LOTS® borde de helt enkelt prova på det, för det fungerar verkligen.
LOTS® för självförtroende
Grunden för Patrik Falks företag Fenrir är mening, glädje och ekonomisk framgång. Han vill framför a…
”Alla i världen ska ha tillgång till en säker toalett”
Värnamoföretaget Separett AB skapar möjligheten till fungerande toaletter över hela världen. När a…
Utifrån-in med Systembolaget
Barbro Kenving är Gruppchef IT Servicedesk på Systembolaget. Som samordnare för Kompetensutveckling …